محل تبلیغات شما

دوبه غرقی آریانا

 

ناخدای دوبه آریانا هیچ وقت فکر نمی کرد در دومین سفر دریایی خود شرایط نامساعد جوی با سرعت 24 گره دریایی را تجربه و شاهد غرق شدن شناورش باشد .

به رسم همیشگی که در هنگام نامساعد بودن شرایط جوی جهت پناه گرفتن شناورهای عبوری لنگرگاه بیرونی یا داخلی را جهت لنگراندازی تا مساعد شدن شرایط جوی انتخاب می کنند ، دوبه عبوری آریانا نیز که از شارجه عازم کشور عراق بود با توجه به طول شناور ( 62 متر )درخواست لنگراندازی سرپیچ کانال را می کند .

ساعت 00 مورخه سیزدهم دیماه 87 در برج کنترل ترافیک بندر در دفتر لاگ بوک ساعت لنگراندازی دوبه عبوری آریانا را ثبت نمودم . دریا رفته رفته مواج تر و باد شمال با سرعتی بین 12 تا 24 گره دریایی می وزید . راس ساعت سه بامداد، ناخدا بواسطه اینکه لنگر دریفت می کند ، بدون هماهنگی با مرکز کنترل ترافیک اقدام به برداشتن لنگر می کند . وی برای اینکه با بویه های کانال برخورد نکند به سمت خارج از محدوده کانال رفته و پس از طی مسافتی کمتر از سی دقیقه دوبه به سمت چپ لیست پیدا می کند. وضعیت شناور به صورت اضطرار در می آید و ناخدا به ناچار بر روی کانال 13 درخواست کمک فوری می کند .

ساعت 3 و 55 دقیقه را نشان می دهد . یدک کش بندر ، فتح المبین را جهت کمک به دوبه مذکور به سمت پیچ کانال ارسال و پس از سی و پنج دقیقه به موقعیت شناور مضطر می رسد . با توجه به شرایط بد جوی و وجود امواج سهمگین دریا ، بالاخره کلیه خدمه شناور توسط فتح المبین گرفته شد اما به دلیل لیست زیاد دوبه آریانا به سمت چپ ، بالاخره در کف دریا آرام گرفت.

 

سید حسام مزارعی

 

پ .ن  : در سال 1393 ، دوبه آریانا که در نزدیکی بویه ۱۴ ورودی کانال بندر بوشهر غرق شده بود به منطقه امن منتقل شد.

از سری خاطرات کاری در برج کنترل ترافیک بندر بوشهر

نمونه خلاصه ی کتاب جهت شرکت در مسابقه کتابخوانی

از سری نقل قول های بامزه

دوبه ,کانال ,، ,آریانا ,کند ,جوی ,می کند ,به سمت ,کنترل ترافیک ,دوبه آریانا ,گره دریایی ,دوبه عبوری آریانا

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها